Sporten

Gezonde voeding

Een woordje uitleg over sporten , hoe je het best aanpakt en waarom.

Vergelijk je lichaam met een klein autootje. Gewoon normaal rijden verbruikt een bepaalde hoeveelheid brandstof.
Stel dat je niet met een klein autootje rijdt maar met een grote Amerikaanse jeep. Die zal voor dezelfde afstand,
voor dezelfde snelheid veel meer verbruiken.

Vergelijk dat normaal rijden met een gewone dag op het kantoor. Je lichaam heeft om te functioneren hoe dan ook een bepaalde
hoeveelheid energie nodig. Het zou toch leuk zijn om die 'bepaalde hoeveelheid' zo hoog mogelijk te maken zodat we veel energie
verbruiken door 'niets' te doen. Die spieren die die standaard energie verbruiken heten we de magere spiermassa.
Door te sporten gaan we proberen die spiermassa te verhogen en ons klein autootje daarom geen Amerikaanse jeep, maar toch een iets groter modelletje te maken.

Overgewicht

Eerst wil ik dit gezegd hebben. Heb je overgewicht ? Dan moet je eerst vet verbranden en vooral niet beginnen met harder te trainen om spieren bij te kweken (dit advies kreeg ik rechtstreeks van een sportdokter). Dus wie ooit die programma's op tv zag waarmee ze mensen met overgewicht een paar maand hard lieten afzien in een fitness center om af te vallen, dat is niet de goede manier en is een aanslag op de gewrichten en het hart.
Dit gezegd zijnde.

Als we sporten kunnen we dat op 2 manieren doen. Vet verbranden of spieren bij kweken.

Vet verbranden

Naar de fitness gaan en op een cardio toestel kruipen en hard werken resulteert niet per se in minder vet. Hoe komt dit ? Alles heeft te maken met de hartslag...
Als je vet wilt verbranden moet je lichaam werken aan een tempo dat het denkt 'Ok, dit gaat goed. Ik moet werken maar niet te hard, ik kan mijn energie halen uit mijn vetvoorraad.'
Vet verbranden gaat traag, daarom ook dat je lichaam daar pas aan begint na een kwartier sporten. Hoe hard ? Wel dat hangt af van persoon tot persoon. Je kan je laten testen bij een sportdokter die zal je ideale hartslag zal zeggen om vet te verbranden. Op de meeste fitness toestellen kan je je hartslag meten. Vertrouw dus niet op de op voorhand ingestelde instellingen op het toestel waar bv op staat 'vet verbranding'. Ik spreek uit ervaring, ik sportte al maanden op zo'n toestel en in vet verbranding ging mijn hartslag tot rond de 100. Ik liet mij testen en daar bleek dat ik eigenlijk rond de 120 moest draaien (34j, 1m90,85kg) om aan vetverbranding te doen. Alles daaronder was gewoon tijdsverspilling. Joepie..

Spieren kweken

Als je harder gaat sporten en je hartslag dus hoger gaat (nogmaals dit verschil van persoon tot persoon, voor mij persoonlijk is dit rond de 140) zegt je lichaam: geen tijd voor vet
verbranding! Suiker hebben we nodig! Je lichaam gaat dus suiker uit je lever gaan gebruiken om aan de inspanning te kunnen voldoen. Je gaat dus geen vet verbranden en als gevolg geen gewicht verliezen. Integendeel, je lichaam krijgt het signaal om spieren bij te gaan maken (en die wegen maar). Hiervoor is eiwit heel belangrijk zoals je eerder al kon lezen.

Dus voor wie wil afvallen door vet te verbranden is het heel belangrijk op de goede hartslag te trainen.