Bloedsuikerspiegel en suikerziekte

Gezonde voeding

Op de 'over mij' pagina vertelde ik reeds hoe ik tot mijn mini onderzoek over gezond leven gekomen ben.

Ik werk op kantoor en ik had last van serieuze energie dipjes, concentratie verlies en 's avonds na mijn werk was ik bekaf.
Hoe kwam dit toch ? Wat deed ik mis ? Op hetzelfde moment kwamen mijn vrouw en ik in contact met Herbalife via een vriend.
Een beetje een gelukkig toeval want door mijn onderzoek vielen plots alle puzzelstukjes op hun plaats en snapte ik het hele plaatje.
Ik moet zeggen dat ik ook erg veel leerde uit de ietwat geavanceerde kookboek (jaja je leest het goed) Koken voor een goed gevoel.
Mijn grote probleem was mijn bloedsuikerspiegel. Ik leg even uit hoe het werkt.

De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid suiker in je bloed.

Je leerde al hoe je lichaam reageert wanneer er suiker in je bloedbaan komt op jouw lichaam en suiker

Ik en suiker

Stel dat je 's morgens net zoals ik niet veel tijd hebt om je klaar te maken (ik heb een trein te halen om 6.30!). Je staat op, wast en kleed je en dan snel naar beneden
waar je een boterham smeert met confituur. Vlug naar binnen werken, tandjes poetsen en weg ben je.
Ik kwam op mijn werk iets na 7 en daar drink ik een kop koffie. Geen klein belachelijk tasje maar zo'n grote mok natuurlijk. lees hier het effect van koffie
Rond 9u krijg je een hongertje. Een koek of een stukje cake die sympathieke collega bij de koffie zette met nog een grote mok koffie en we kunnen er weer tegen.
Het is al snel 10u a 10.30 en daar komt de mok kop koffie alweer met nog een koekje. Zo gaat het de hele dag door..

Wat er gebeurt is het volgende:
Het begint met het ontbijt dat bestaat uit snelle suikers dat is suiker in zijn pure vorm die heel snel opgenomen wordt.
Je krijgt suiker binnen (door het ontbijt, door cake, koekje en ook de koffie speel hier een rol in!), je bloedsuikerspiegel schiet razendsnel de hoogte. Woehoe! We hebben energie en kunnen er weer tegen. Je lichaam reageert hier echter razendsnel op en produceert insuline op dat weer naar beneden te krijgen. De bloedsuikerspiegel daalt heel scherp en dat voel je. Je krijgt heel snel een energie dip. Vandaar de zin in zoetigheden en koffie. Je bent je van niets bewust en voldoet aan die goesting met koffie en cake.
De bloedsuikerspiegel schiet weer de hoogte in en het verhaaltje herhaalt zich.

Dit kan zelfs tot een paar keer per uur!

Heel dat proces is vermoeiend voor je pancreas (die de insuline maakt) en de cellen die het moeten opnemen. Na jaren zo te leven kan dit leiden een slechte werking van pancreas of cellen en bijgevolg tot suikerziekte. Niets dan nadelen dus.

Wat we willen is een stabiele suikerspiegel. Dus geen snelle suikers maar trage. Een goed ontbijt dat traag de suikers vrij geeft in het bloed waardoor we een stabiel suiker niveau hebben in ons bloed.
Nu wil je natuurlijk weten hoe je dat doet. Wel maaltijd vervangers doen dit, dat is een van hun sterke punten. Maar je kan dit ook zelf door te ontbijten met havermout. Niet zo spannend maar je wordt het gewend. Daarbij, 's morgens heb je toch geen tijd om van je ontbijt te genieten dus een simpel gezond (en goedkoop!) correct ontbijt is zeker op zijn plaats. Ik ontbijt in de week met 100g havermout (dat is een flink kop maar ik ben een grote jongen :)) , doe er soja melk bij en zet mijn kop 2 min en 10 seconden op 600 watt in de microgolf. Sommige mensen gebruiken gewone melk, sommige mensen eten het koud, sommige mensen doen er fruit bij , sommigen mixen het met platte kaas... Je kan alle kanten uit. Er zijn hele lekkere soja producten op markt. Sojamelk met vanille of met koffiesmaak zijn heel lekker maar daar zit dan weer suiker in. Dat doe ik niet.
Wat ik wel doe is een soeplepel 5 zaden mix erbij doen voor vitaminen en smaak. De 5-zaden mix is verschrikkelijk gezond. Je maakt ze als volgt.
Mix gelijke delen zonnebloem pitten, sesamzaad, hennepzaad, pompoenpitten en lijnzaad en doe ze in een potje. Zo moet je er gewoon een soeplepel uit halen.
Zaden zijn trouwens heel erg gezond. Net als havermout.

Door elke dag havermout te eten leef je langer, zo bleek uit een onderzoek aan de Harvard University.
De onderzoekers volgden meer dan 100.000 mensen gedurende 14 jaar om hun eetgewoonten en gezondheidstoestand in kaart te brengen.
In 1984 waren alle deelnemers aan het onderzoek gezond. Bij de opvolging in 2010 bleken 26.000 personen overleden. De deelnemers die het vaakst volkorenproducten aten zoals havermout, bruine rijst en andere volwaardige granen bleken beter beschermd tegen ziektes en hartaandoeningen in het bijzonder.

Zadden zijn ook heel gezond, je kan er hier alles over lezen: zonnebloempitten zijn gezond

Goed, dus mijn ontbijt is ok, wat voor middagmaal ? Een half uurtje pauze is niet veel. 's morgens boterhammetjes smeren is altijd een pijn. Elke dag om een belegd broodje lopen is al helemaal niet goed. Dus was doe ik ? Ik haal gewoon een aantal potten platte kaas en lepel dat 's middags uit met een kop verse soep. Perfect gezond en heel makkelijk. Ik kan me inbeelden dat je daaraan moet wennen, ikzelf had echter geen probleem om mijn boterhammen in te ruilen voor mijn platte kaas.
's avonds heb ik wat meer tijd en kook ik nog altijd normaal zoals ik altijd al deed.

In het weekend eet ik nog altijd gewoon mijn ontbijt met een lekker boterhammetje of een pistoletje. Ik ben een levens genieter en dat geef ik niet af. Maar mijn routine maaltijden heb ik resoluut vervangen door gezonde alternatieven.

Wat met alcohol ? Nooit meer in de week. Enkel in het weekend.