Suiker en andere koolhydraten

Gezonde voeding

Wat zijn koolhydraten en wat doet dat met je ?
Over het effect van suiker op je lichaam is al voldoende te lezen op deze site.
Hier geef ik graag een woordje uitleg over koolhydraten.

Om goed te begrijpen wat koolhydraten zijn moeten we inzoomen tot op het niveau van moleculen.
Zowat het verste dat we kunnen gaan inzoomen!
Er zijn verschillende soorten suiker waarvan glucose de belangrijkste is (kristalsuiker).
Aanschouw, een molecule glucose:

klein hé ?

Hier komt iets nieuws: weet je, je kan die dingen aan elkaar hangen op moleculair niveau.
Een kleine ketting van suikertjes aan elkaar heet glycogeen
en een hele lange ketting van suiker... heet geen suiker meer
maar zetmeel.

Zetmeel ken je vast wel, dat zit in aardappel , pasta, brood. Voel je het komen ? Spijsverteringssappen zoals speeksel kunnen dit zetmeel weer splitsen naar glucose. Zo krijg je dus weer suiker binnen. Dus eigenlijk eet je suiker wanneer je zetmeel eet (autch!).
Daarom dat koolhydraten vervangen door eiwitten een goed idee is. In feite schrap je gewoon suiker uit je dieet.

Neem de proef op de som: Neem een stukje brood, leg het op je tong en wacht 5 minuutjes. Je zal een zoete smaak gewaar zijn. De zetmeel is door je speeksel omgezet naar suiker.

Nog iets over waarom brood slecht is...

Lang geleden, tijdens het stenen tijdperk, bestond het dieet van de mensen vooral uit eiwitten en vetten, aangevuld met een kleine hoeveelheid simpele suikers (uit vruchten). Het dieet van de moderne mens bestaat echter tegenwoordig vooral uit complexe suikers (koolhydraten uit de granen) en gewone suiker.
Nu het lichaam is in principe niet aangepast om brood te eten, en dan gebeurt het volgende:

Het zetmeel uit de granen worden in de darmen ontbonden tot suiker. De gigantische hoeveelheid suikers die vervolgens in het bloed terechtkomen, zorgen voor een hoog bloedsuikergehalte. De alvleesklier (pancreas) reageert door veel insuline te produceren. Deze vertelt de cellen om extra suiker te verbruiken. Doordat de hoeveelheid suiker in het bloed echter zo hoog is, zal een groot deel van deze suikers niet verbrand worden, maar worden omgezet naar vet om opgeslagen worden. Dit vet zet zich vooral af rond de buik (zwembandjes) en de dijen.
aiaiai...

Dus zie hier de truuk om af te vallen.
1)Vervang gewoon zoveel mogelijk koolhydraten door eiwitten.
2)Drink veel water en zorg dat je genoeg vezels eet (iedereen gaat graag eens naar het toilet ;))
3)en zorg dat je vitamines binnen krijgt via fruit of noten.
4) Sporten8> helpt altijd om je magere spiermassa op te krikken.
Je kan
maaltijd vervangers gaan gebruiken maar dat is voor niets nodig als je karakter hebt.