Kwis Types

Verschillende types van kwissen

Je kan wat variatie in je kwis steken met praktische proeven. Dit wordt hier besproken.
Er zijn echter ook andere manieren. Een speelstijl die ik voor de eerste keer toepaste op een vrijgezellen feestje is die van, de spelers in 2 teams verdelen en die dan tegen elkaar laten spelen. Dit was zo leuk dat ik deze manier redelijk veel toe pas tegewoordig.

Elk team heeft een kapitein nodig en dat is een goede plaats om te starten. Kies zelf de kapitein (of vraag wie er zin heeft) en laat de kapiteins elk om beurt een speler kiezen voor hun team.

of

Laat de spelers zich zelf in 2 teams verdelen en hun kapitein kiezen, of kies op een grappige manier 2 kapiteins (loting, of (voetje doen ;) ) en laat die elk op zijn beurt een teamlid kiezen.

De taak van de kapitein is jou het uiteindelijke antwoord op de vraag mee te delen (want geloof me, bij elke vraag is er discussie :)) en ook in geval van een praktische proef, wie deze proef zal doen. Dit maakt het makkelijk voor jij, de kwis master , want je hoeft maar aan 1 persoon het antwoord te vragen en deze zal zelf zijn team wel onder controle houden.

Kleine noot: indien je merkt dat een team zijn antwoord aanpast naar het antwoord van het andere team (wanneer ze het horen), laat de kapiteins dan hun antwoord eerst op een blaadje papier schrijven. De meeste vragen zijn meerkeuze, dus zoveel werk is dat niet.

In verband met de praktische proeven, zorg ervoor dat elke speler in een team een proef gedaan heeft voordat een bepaalde speler zijn 2de proef mag doen. (zeg dat ook als je kwis begint vb "Er zullen bepaalde praktische proeven in de kwis zitten, en het is de bedoeling dat iedereen in een team een proef gedaan heeft voordat een speler zijn 2de proef doet.") Op deze manier doet iedereen mee en vermijd je dat 1 speler met al het plezier gaat lopen.

Er zijn ook verschillende manieren om door de vragen te gaan. Je kan gewoon beginnen bij vraag 1 en zo verder gaan tot op het einde. Daar is niet mis mee uiteraard en dit zorgt ervoor dat je zelf een evenwicht legt in je vragen (grappig vs minder grappig, praktisch proeven gelijk verdeeld over de kwis). Maar het is ook leuk om een dobbelsteen te gebruiken en de kapiteins te laten gooien hoeveel vragen je over slaat. Markeer reeds opgeloste vragen, en eens je op het einde van je vragen lijst bent begin je uiteraard weer in het begin. Indien er praktische proeven in je lijst zitten voor 'wat later op de avond' waarbij je spelers al een beetje in de sfeer moeten zijn (alcochol kan hier voor iets tussen zitten) zoals vb proeven waarbij de spelers moeten zingen , dan is het beter om deze subtiel over te slaan mocht je erop landen door de dobbelsteen.

Ik kocht me een setje dobbelstenen in de fantasy winkel. Ik gebruik een D20 (20 zijdige dobbelsteen) om de spelers mee te laten gooien. Dit is extra leuk omdat de meesten nog nooit zo'n rare dobbelsteen gezien hebben en het kriebelt dan ook om er eens mee te gooien (uiteraard is een 6 zijdige dobbelsteen (D6) ook goed genoeg).

 

Indien je niet met teams speelt, dan moet elke speler na een vraag zijn antwoord opschrijven. Als iedereen iets genoteerd heeft vraag dan iemand om zijn antwoord e.g "John, wat heb jij ervan gemaakt ?". Nadat deze speler zijn antwoord gegeven heeft vertel je het juiste antwoord aan de groep en vraag je wie het allemaal juist heeft. Het volgende antwoord vraag je aan iemand anders zodat iedereen aan de beurt komt.